Page 15 - Meernieuws september-oktober 2017
P. 15

INFORMATIE



                                          VAN DE BELANGENVERENIGING MEERDORPEN


                    veiligheid in de buurt. De toekenning van dit label bete-  snijding ernstig aangetast. Daarnaast vrezen we ook dat
                    kent niet dat een buurt 100% verkeersveilig is, maar dat   een deel van Middelbert wordt geamputeerd van de rest
                    buurtbewoners en andere organisaties de handen ineen   van het dorp en met name sociaal gezien niet meer on-
                    hebben geslagen om de buurt zo verkeersveilig mogelijk   derdeel van het (toch al kleine) dorp zal zijn. Het plan is
                    te maken. De bewonersgroep heeft de intentie om mini-  dus om die nieuwe weg het lintdorp Middelbert te laten
                    maal één maal per jaar een buurtactie te organiseren.   doorkruisen, waardoor er een gevaarlijke verkeersituatie
                    Hiermee wordt een duurzame verkeersveilige buurt be-  bestaat. Terwijl afgelopen jaar de fietsoversteek Middel-
                    oogd. Met beide acties is er weer aardig wat publiciteit   berterweg - Driebondsweg juist veiliger is gemaakt. De
                    bereikt. Zo stonden we onder andere in de Gezinsbode   Belangenvereniging heeft de MER erop nageslagen en
                    en in het Bokkeblad.           daarin staat een verdubbeling van de verkeersintensiteit
                    Ook heeft de Werkgroep aan iedere inwoner van de   en daar maken we ons ernstige zorgen over. De verkeers-
                    MEER-dorpen (en dus ook aan de nieuwe bewoners aan   veiligheid komt daarmee ernstig onder druk en daar is
                    de Hoofdweg) stickers met daarop snelheidsverboden   de infrastructuur absoluut niet op berekend. Het bestuur
                    van 30, 50 en 60 km voor op de vuilcontainers. Veel be-  heeft contact met enkele bewoners van Klein Harkstede
                    woners hebben ze ook daadwerkelijk opgeplakt zodat in   en de bewonersgroep van Meerstad over de alternatieve
                    ieder geval eens per week de snelheidsduivels worden   route. Op de volgende pagina links de tekening met de
                    geattendeerd op de –ook voor hen- geldende snelheid.  alternatieve ontsluitingsweg, zoals wij die in gedachten
                                                   hebben (in rood). En daarnaast de kaart uit het bestem-
                    Noordelijke ontsluitingsweg Meerstad  mingsplan (Meerstad Midden) waar het geplande tracé
                    Verder is de Werkgroep –samen met het Bestuur van   op staat. De toekomst van de school De Driebond werd
                    de Belangenvereniging- in gesprek met de gemeente   ook aangekaart, maar Bureau Meerstad gaat hier niet
                    en Bureau Meerstad over het tracé van de noordelijke   over. Daarvoor moeten we bij O2G2 (openbaar onder-
                    ontsluitingsweg van het nieuwe P+R Meerstad naar   wijs groep groningen) zijn. Hier gaan we verder mee aan
                    Meerstad. In juni heeft het bestuur een klankbord-  de slag. Dit najaar wordt er door Bureau Meerstad een
                    bijeenkomst  van Bureau Meerstad bijgewoond.  Deze   inloopbijeenkomst georganiseerd voor alle bewoners.
                    bijeenkomst vindt regelmatig plaats en alle buurtschap-  Men kan dan met medewerkers van Bureau Meerstad in
                    pen/bewonersgroepen in het Meerstadgebied zijn hier-  gesprek en de laatste ontwikkelingen volgen.
                    voor uitgenodigd. Het is algemeen bijpraten in een (in)
                    formele sfeer. Tijdens deze laatste bijeenkomst heeft het  Overleg gemeente (stadsdeeloverleg)
                    bestuur een alternatieve route van de Noordelijke ont-  In juli heeft het bestuur een gesprek gehad met de ge-
                    sluitingsweg gepresenteerd.  In het bestemmingsplan   meente Groningen Gebiedsteam Stadsdeel Oost. Twee
                    staat  opgenomen dat  de  Noordelijke  ontsluitingsweg   keer per jaar vindt dit overleg plaats.
                    de Middelberterweg zal doorkruisen. De Noordelijke   Aan de orde zijn o.a. geweest:
                    ontsluiting is een nieuw aan te leggen weg van de ro-  •  Subsidie voor aanschaf van materiaal voor onder-
                    tonde van de Driebondsweg naar Meerstad. Dat de Mid-  houd van fiets- en wandelpaden.
                    delberterweg doorkruist zal worden vindt de Belangen-  •  Participatiebijdrage
                    vereniging om meerdere redenen geen geschikte route,   •  Initiatieven van bewoners en/of bestuur
                    omdat het lintdorp daarmee wordt doorgesneden. Het is   •  Overleg met Bureau Meerstad
                    een historisch lint uit de 10e eeuw, we willen heel graag   •  Verbetering van fiets- en wandelpaden
                    dat deze bijzondere historische waarde intact blijft. Het   •  Verbreding van fietspad tussen Lintdal en paral-
                    kenmerkende landschap wordt door de schuine door-  lelweg A7
                                                                               15 15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20